Viktigt: Namn enligt pass
När du bokar, kontrollera att alla resenärers namn är korrekt stavade enligt passet. Ändringar i efterhand kan medföra avgifter från flygbolag eller i vissa fall kräva ny biljett. Det är ditt ansvar att kontrollera bokningsbekräftelsen och meddela oss eventuella fel omgående.
Betalning
Anmälningsavgiften betalas inom 10 dagar från bokningstillfället (om inget annat anges). Slutbetalning sker enligt vad som anges i respektive resevillkor (vanligtvis 40–90 dagar före avresa). Betalning kan ske via bankgiro eller via Swish. Om du önskar betala med kreditkort, vill vi informera om att vi i nuläget inte tar emot kortbetalningar. Däremot kan kortförsäkringen ofta gälla även om betalningen sker via det konto som kortet är kopplat till. Vi rekommenderar att du kontaktar din bank för att få information om vad som gäller för just ditt kreditkort. Gällande reseförsäkring, rekommenderar vi att du kontrollerar vad som ingår i din hemförsäkring.
Rese- & avbeställningsförsäkring
Du ansvarar själv för att ha fullgod reseförsäkring och vi rekommenderar även att teckna avbeställningsskydd i samband med bokning. Kontrollera vad som ingår i din hemförsäkring eller via ditt betalkort. Ta alltid med Försäkringskassans EU-kort vid resa inom EU samt intyg från ditt försäkringsbolag.
Hälsokrav
Du ansvarar själv för att vara i sådan fysisk och psykisk form att du kan delta i resans program. All aktivitet sker på egen risk.
Flygtider och anslutning
Alla flygtider är preliminära och kan ändras. Bokar du anslutning (exempelvis tåg eller inrikesflyg), tänk på att välja ombokningsbara biljetter och ha goda tidsmarginaler. Ersättning lämnas inte vid schemaändringar som påverkar egna anslutningar.
Allergier, specialkost & andra önskemål
Meddela oss vid bokning om du har allergier eller önskemål om specialkost. Vi vidarebefordrar informationen till våra samarbetspartners, men kan inte garantera att alla önskemål kan tillgodoses.
Resa med funktionsvariation
Har du särskilda behov, till exempel rullstol eller hjälpmedel, ber vi dig kontakta oss innan bokning, så att vi kan säkerställa att resan fungerar för dig. Observera att vissa hotell och utflykter kan vara svåra att anpassa fullt ut. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig hitta rätt resa.
Valuta
Vi rekommenderar att du tar med lite kontanter i lokal valuta för de första dagarna. Kort fungerar oftast bra, men det är inte alltid självklart att kortbetalning accepteras överallt. Kontrollera även kortets giltighet för köp utomlands.
Vaccinationer & mediciner
Kontakta vaccinationscentral i god tid innan avresa för rådgivning om vaccinationer. Mediciner bör packas i handbagaget. Ta gärna med recept och intyg, särskilt om du reser med läkemedel som omfattas av särskilda regler.
Pass & ID
Det är resenärens ansvar att ha giltigt pass eller nationellt ID-kort i enlighet med reglerna för det aktuella resmålet. Kontrollera alltid att ditt pass är giltigt och oskadat.
Officiell reseinformation
För aktuell reseinformation om ditt resmål, besök www.swedenabroad.se, där Sveriges ambassader publicerar säkerhets- och hälsoinformation.
Bagage
Bagageregler varierar mellan olika flygbolag. Kontrollera alltid aktuella regler via flygbolaget eller flygplatsens webbplats. Du ansvarar själv för att hålla koll på ditt bagage och bära det till och från transportmedel och hotell. I avresemeddelande som du får ca 2 veckor innan avresa framgår alla aktuella bagageregler för din flygning.
Färdhandlingar
Vi skickar följande till dig på den mejladress du uppgett vid bokning:
Avresemeddelande – Cirka två veckor före avresa får du mer information om avresa, flyget, bagage samt om hotellet. Flygdokument – Cirka en vecka före avresa får du ditt flygdokment med referensnummer som du checkar in med.
Vi önskar dig en inspirerande resa!
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor inför avresan. Vi ser fram emot att ge dig en trygg och minnesvärd upplevelse.